In sommige
van de Verenigde Staten gelden wetten die verbieden te roken in auto’s waarin kinderen
aanwezig zijn. Zo’n wet dient in alle staten te worden ingevoerd, stelt dr.
Neil Benowitz (University of California in San Francisco) in het persbericht
waarin wordt geattendeerd op zijn publicatie vandaag in Cancer
Epidemiology, Biomarkers & Prevention.1 In de publicatie
presenteren Benowitz en collega’s een studie naar inname van toxische en carcinogene
vluchtige organische verbindingen door niet-rokers in auto’s waarin gerookt
wordt.
Deelnemers
aan de studie waren veertien niet-rokers die (ieder afzonderlijk) een uur lang
op de achterbank van een stilstaande auto zaten, terwijl een roker in de
bestuurdersstoel iedere twintig minuten een sigaret rookte. De vier ramen van
de auto waren tien centimeter open. De deelnemers leverden urinemonsters voor de
blootstelling en vier, acht, twaalf en vierentwintig uur na de blootstelling.
De onderzoekers bepaalden in de monsters de concentraties van metabolieten van
negen toxische en carcinogene vluchtige organische verbindingen. Ze zagen dat
in de eerste acht uur na de blootstelling de niveaus toenamen van metabolieten
van 1,3-butadieen (met een factor 2,1), benzeen (factor 1,6) en acrylonitriel (factor
1,3).
De
onderzoekers berekenen op basis van deze uitkomsten dat blootstelling van
niet-rokers aan tweedehands rook in auto’s gedurende een uur per dag, vijf
dagen per week gedurende vijftig jaar, leidt tot 16 tot 18 extra gevallen van
kanker per miljoen volwassenen.
1.St. Helen G, Jacob P III, Peng M et al. Intake
of carcinogenic volatile organic compounds from secondhand smoke in
motorvehicles. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2014; epub ahead of print
Commentaren
Reageren op dit artikel is mogelijk na registratie. (Login)