Het
anti-PD-1 monoklonaal antilichaam nivolumab kan duurzame respons en
aanzienlijke verlenging van de overleving induceren in sommige patiënten met
niet-kleincellig longcarcinoom. Het identificeren van patiënten die
waarschijnlijk respons op nivolumab zullen hebben is echter moeilijk. Dr.
Shintaro Kanda (Nationaal Kankercentrum Ziekenhuis, Tokio) en collega’s hebben
onderzocht of veranderingen in de lymfocyt/monocyt-ratio (LMR) kunnen worden
gebruikt als vroege marker voor de werkzaamheid van nivolumab voor gevorderd
NSCLC. Ze publiceren de studie online in Lung Cancer.1
De
onderzoekers voerden een retrospectieve analyse uit van klinische gegevens van
87 patiënten die in het ziekenhuis in Tokio nivolumab monotherapie kregen voor
gevorderd NSCLC tussen begin januari 2016 en eind juli 2016 (discovery cohort)
en van 75 patiënten tussen begin augustus 2016 en eind maart 2017
(validatiecohort). In het discovery cohort was een toename (10% of meer) van de
LMR na vier weken behandeling vergeleken met baseline positief geassocieerd met
respons (ORR 39,4% versus ORR 11,8% in patiënten met lagere LMR-toename;
p=0,0065). Toename van LMR met 10% of meer na vier weken was ook significant
geassocieerd met langere PFS (mediane PFS 7,3 maanden versus 2,5 maanden;
p=0,0049) en OS (mediane OS 15,6 maanden versus 8,9 maanden; p=0,014). In het
validatiecohort was toename van LMR met tenminste 10% na vier weken geassocieerd
met hogere ORR (50,0% versus 20,0%; p=0,015) en langere PFS (mediane PFS
niet-bereikt versus 3,1 maanden; p=0,0092). In een onafhankelijk cohort
patiënten die docetaxel kregen voor gevorderd NSCLC werd geen associatie gezien
tussen verandering in LMR en PFS of OS.
De
onderzoekers concluderen dat snelle toename van de LMR geassocieerd was met
werkzaamheid van nivolumab monotherapie voor gevorderd NSCLC.
1.Sekine
K, Kanda S, Goto Y et al. Change
in the lymphocyte-to-monocyte ratio is an early surrogate marker of the
efficacy of nivolumab monotherapy in advanced non-small-cell lung cancer. Lung
Cancer 2018; epub ahead of print