In een
toenemend aantal laboratoria kunnen klanten hun genomisch-bepaald risico van
maligniteiten laten testen. De Impact of
Genomics Study is opgezet om onder meer te onderzoeken wat de impact is van
de uitkomsten van direct-to-consumer
personal genomic testing (PGT) op het gezondheidsgedrag van de klant. Dr.
Stacy Gray (City of Hope National Medical Center, Duarte CA) en collega’s publiceren
uitkomsten van de studie online in het Journal
of Clinical Oncology.1 De onderzoekers stuurden vragenlijsten
aan nieuwe klanten van de testlaboratoria 23andMe
en Pathway Genomics, voor aanvang van
de test en zes maanden later.
Van de 1463
benaderde klanten was 71,2% (n=1042) bereid deel te nemen aan de studie, van
wie voor 762 alle vereiste gegevens beschikbaar waren. Geen van deze klanten
testte positief voor pathogene mutaties in hoog-penetrante kankergevoeligheids-genen.
Een minderheid van de klanten kreeg als testuitslag een verhoogd risico op
basis van een SNP-PGT (colorectaal 24%; prostaat 24%; borst 12%). Zes maanden
na de test was in deze klanten met verhoogd genomisch-bepaald risico, vergeleken
met klanten zonder verhoogd risico, over het algemeen niet significant meer
verandering waar te nemen in voedingsgewoonten, fysieke activiteit, of nadere
screening op maligniteiten. Alleen mannen met een genomisch-bepaald verhoogd
risico van prostaatcarcinoom verhoogden hun gebruik van vitamines en
supplementen vaker dan mannen zonder dit verhoogd risico (22% versus 7,6%; OR
3,41; 95%-bti 1,44-8,18).
De
onderzoekers concluderen dat er geen grote impact is van de uitkomsten van PGT
op het gezondheidsgedrag van de klanten.
1.Gray SW, Gollust SE, Carere DA et
al. Personal genomic testing for cancer risk: results from the Impact of
Personal Genomics Study. J Clin Oncol 2016; epub ahead of print
Commentaren
Reageren op dit artikel is mogelijk na registratie. (Login)