Behandeling
van ALL in kinderen is geassocieerd met vijf-jaars overleving van ongeveer 90%.
Dr. Nina Kadan-Lottick (Yale University, New Haven CT) en collega’s hebben een
meta-analyse uitgevoerd van het neurocognitief functioneren van overlevers die
als kind chemotherapie hebben gekregen voor ALL. De uitkomsten zijn online gepubliceerd in Blood.1
In de meta-analyse zijn studies opgenomen van ALL-overlevers die geen
radiotherapie hadden gekregen, in continue eerste remissie waren, tenminste
twee jaar off-therapy of vijf jaar
sinds diagnose waren, en werden vergeleken met een gezonde controlegroep.
De
onderzoekers vonden in de literatuur tien studies (509 patiënten, 555
controlepersonen) die aan de inclusiecriteria voldeden. Uit de meta-analyse blijkt
dat de overlevers statistisch significant slechter scoorden dan de controles op
meerdere neurocognitieve domeinen, waarvan de intelligentie het meest aangedaan
was. Het verschil voor Full Scale IQ
bedroeg -0,52 SD (95%-bti -0,86 tot -0,37), het verschil voor verbaal IQ -0,54
SD (95%-bti 0,69 tot -0,40), en het verschil voor performaal IQ -0,41 SD
(95%-bti -0,56-0,27). Deze verschillen komen overeen met veranderingen in IQ van
6 tot 8 punten. De overlevers hadden ook statistisch significante zij het
geringe stoornissen in het werkgeheugen, infomatieverwerkingssnelheid, en fijne
motoriek.
De
onderzoekers concluderen dat ALL-overlevers die alleen-chemotherapie hadden
gekregen significante stoornissen hadden in de neurocognitieve
ontwikkeling. Patiënten en hun omgeving
dienen over deze effecten te worden geïnformeerd.
1.Iyer NS, Balsamo LM, Bracken MB, Kadan-Lottick
NS. Chemotherapy-only treatment effects on long-term neurocognitive functioning
in childhood ALL survivors: a review and meta-analysis. Blood 2015; epub ahead
of print
Commentaren
Reageren op dit artikel is mogelijk na registratie. (Login)