TEACH was
een fase 3-studie van de werkzaamheid van twaalf maanden adjuvant lapatinib in
HER2-positief vroeg-stadium mammacarcinoom. De studie liet zien dat lapatinib
versus placebo resulteerde in marginale verbetering van de ziektevrije
overleving. Dr. Frances Boyle (The Mater Hospital, Sydney) en collega’s
publiceren online in het European Journal
of Cancer een analyse van de gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven van de
TEACH-deelneemsters.1
De
deelneemsters (n=3074; 97% van de TEACH-deelneemsters) beantwoordden de Short
Form 36-item health survey version 2 (SF36) bij aanvang van de behandeling, na
zes en twaalf maanden, en zes maanden nadat de behandeling afgelopen was.
Gedurende de twaalf maanden behandeling namen de SF36-scores in beide armen af,
maar bereikten niet de vooraf gedefinieerde Mininally Clinically Important
Difference (afname van vijf punten), ondanks significante incidenties van
diarree en rash in de lapatinib-arm. Wat betreft de deelscores hadden de
vrouwen in de lapatinib-arm meer significante afnames (p<0,01 versus placebo)
in sociaal functioneren. Vroege discontinuering van de behandeling was meer
frequent in de lapatinib-arm (32%) dan in de placebo-arm (18%). Vroege
discontinuering was in beide armen geassocieerd met meer substantiële afname
van de HRQoL. In deelneemsters die de behandeling discontinueerden werd de
Minimally Clinicaly Important Difference alleen bereikt in de deelscore voor
Mental Summary. Een lagere HRQoL bij aanvang van de behandeling was een
significante voorspeller van verslechtering van de HRQoL (p<0,05).
De
onderzoekers concluderen dat ondanks frequente maar gewoonlijk milde
toxiciteiten adjuvant lapatinib niet geassocieerd is met klinisch significante
afname in gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven.
1.Boyle FM, Smith IE, O’Shaughnessy J et al.
Health related quality of life of women in TEACH, a randomised placebo
controlled adjuvant trial of lapatinib in early stage human epidermal growth
factor receptor (HER2) overexpressing breast cancer. Eur J Cancer 2015; epub
ahead of print
Commentaren
Reageren op dit artikel is mogelijk na registratie. (Login)