Personeel in
de cockpit en de cabine van vliegtuigen heeft een hogere beroepsmatige
blootstelling van kosmische en UV-straling dan de algemene bevolking. De risico’s
die samenhangen met blootstelling aan ioniserende straling zijn goed bekend;
deze blootstelling van vliegend personeel wordt regelmatig gemonitord. De risico’s
die geassocieerd zijn met blootstelling aan UV zijn minder duidelijk. Onderzoekers uit de
Verenigde Staten, Italië en Oostenrijk publiceren vandaag online in JAMA Dermatology de uitkomsten van een meta-analyse van studies naar de incidentie van melanoom onder piloten en cabinepersoneel.1
Dr. Martina
Sanlorenzo (Universiteit van Torino, ten tijde van de analyse gastmedewerker
bij UCSF) en collega’s vonden in de literatuur negentien relevante studies, met
tezamen 266.431 deelnemers. De Standardized
Incidence Ratio van melanoom voor al het vliegend personeel tezamen bedroeg
2,21 (p<0,001). De SIR voor piloten bedroeg 2,22 (p=0,001); de SIR voor
cabinepersoneel bedroeg 2,09 (95%-bti 1,67-2,62). De Standardized Mortality Ratio voor al het vliegend personeel tezamen
bedroeg 1,42 (p=0,002); de SMR voor piloten 1,83 (95%-bti 1,27-2,63); de SMR
voor cabinepersoneel 0,90 (p=0,97). De onderzoekers concluderen dat de
incidentie van melanoom onder piloten en cabinepersoneel ongeveer tweemaal zo
hoog is als in de algemene bevolking. Er is behoefte aan nader onderzoek naar
onderliggende mechanismen en optimale bescherming.
1.Sanlorenzo M, Wehner MR, Linos E et al. The risk
of melanoma in airline pilots and cabin crew. A meta-analysis. JAMA Dermatol
2014;epub ahead of print
Commentaren
Reageren op dit artikel is mogelijk na registratie. (Login)