![Valérie Sankatsing](https://media.licdn.com/mpr/mpr/shrinknp_400_400/p/4/000/147/151/10a0550.jpg)
De huidige strategie van tweejaarlijkse screening van leeftijd 50 tot 74 resulteerde volgens het model vergeleken met geen screening tot winst van 157 levensjaren per 1000 vrouwen; de kosten kwamen uit op € 3.376,- per gewonnen levensjaar. Meer uitgebreide screening leidde tot toename van het aantal gewonnen levensjaren, vergeleken met geen screening, in de range van 168 tot 242 per 1000 vrouwen. De kosten die gemoeid waren met het winnen van één extra levensjaar kwamen uit op € 5.329,- (tweejaarlijks 48-74 jaar versus huidige strategie); € 7.628,- (tweejaarlijks 45-74 jaar versus tweejaarlijks 48-74 jaar); € 10.826,- (tweejaalijks 40-74 jaar versus tweejaarlijks 45-74 jaar); en € 18.759,- (jaarlijks 40-49 jaar plus tweejaarlijks 50-74 jaar versus tweejaarlijks 40-74 jaar). Andere strategieën waren minder kosteneffectief.
De onderzoekers concluderen dat uitbreiding van het Nederlandse screeningsprogramma met screening tussen 40 en 49 jaar kosteneffectief is, vooral wat betreft tweejaarlijkse strategieën.
1.Sankatsing VD, Heijnsdijk EA, van Luijt PA et al. Cost-effectiveness of digital mammography screening before the age of 50 in the Netherlands. Int J Cancer 2015; epub ahead of print