Logo Jan Blom
Login

Oncologisch onderzoek.nl

Associaties van telefonische en SMS-reminders met adherentie aan FIT-screening

(0)2017-05-19 12:39   ( Nieuws )

Prof. Martin WongFIT-screening kan resulteren in verlaging van de mortaliteit van colorectaalcarcinoom, maar de adherentie aan regelmatige FIT-screening is niet optimaal. Er is behoefte aan strategieën om deze adherentie te verbeteren. Prof. Martin Wong (Chinese University of Hong Kong) en collega’s hebben een gerandomiseerde studie uitgevoerd van de associaties van telefonische en SMS-reminders met de adherentie. Ze publiceren de studie online in JAMA Oncology.1

Deelnemers aan de studie waren 621 inwoners van Hong Kong, in het bezit van een mobiele telefoon, met negatieve FIT-uitslag in hun eerste screening tussen april en september 2015. Ze werden 1:1:1 gerandomiseerd. Personen in de controlegroep (n=207) werd er in 2015 op gewezen dat ze in de zelfde kalendermaand een jaar later het screeningscentrum moesten bezoeken voor het ophalen van hun jaarlijkse FIT. Personen in de SMS-groep (n=209) kregen een maand voor de geplande screening een geautomatiseerde niet-beantwoordbare SMS-boodschap over het belang van de screening, met vermelding van tijd en plaats van FIT-pickup. Personen in de telefoongroep (n=205) werden gebeld door een ervaren behandelaar die hen dezelfde boodschap gaf als de SMS, maar met de mogelijkheid van interactieve conversatie. Uitkomsten van de studie waren percentage patiënten die de FIT kwamen ophalen binnen een maand na de geplande screening en percentage patiënten die die FIT terugbrachten binnen twee maanden.

Er waren geen statitisch significante verschillen tussen de groepen in patiënt- en klinische kenmerken, inclusief leeftijd, geslacht en sociaal-demografische variabelen. In de controlegroep, SMS-groep, en telefoongroep waren de FIT-pickup rates binnen één maand 62,3%, 78,5%, en 89,8% (p<0,001), en werd vertraagde FIT-pickup (na meer dan één maand) gezien in 10,6%, 6.7%, en 3,4% (p=0,02). De FIT-return rates in de drie groepen waren 69,1%, 82,8%, en 91,2% (p<0,001).

De onderzoekers concluderen dat de telefoongroep voor pickup en return beter presteerde dan de SMS-groep, en dat beide interventiegroepen beter presteerden dan de controlegroep.

1.Wong MCS, Ching JYL, Lam TYT et al. Association of interactive reminders and automated messages with persistent adherence to colorectal cancer screening. A randomized clinical trial. JAMA Oncol 2017; epub ahead of print

Commentaren


Reageren op dit artikel is mogelijk na registratie.  (Login)

Nog geen commentaren