De door
patiënten ervaren waarde van de zorg voor maligniteiten is een belangrijk
aspect van de kwaliteit van de zorg. De Swiss
Cancer Patient Experiences studie was een cross-sectionele studie in
Zwitserland, die drivers van de waardering voor de zorg heeft geïnventariseerd.
Dr. Chantal Arditi (Universiteit van Lausanne) en collega’s publiceren de studie in Cancer.1
De studie
includeerde 2750 patiënten die tussen september 2021 en maart 2022 werden
behandeld in acht ziekenhuizen en een lijst van 71 vragen beantwoordden met
betrekking tot de door hen ervaren kwaliteit van de zorg. Overall waardeerden de patiënten de zorg met 8,9 op een schaal van 1 tot en met 10. De zeven items die het sterkst
bijdroegen aan deze overall care rating waren ‘professionals worked well
together’ (OR 4,81), ‘tests were not repeated’ (OR 2,09), ‘offered support for
symptoms during treatment’ (OR 2,11), ‘hospital staff ensured available home
support’ (OR 1,99), ‘offered to see health professional for concerns’ (OR
1,91). ‘treatment options were explained’ (OR 1,75), en ‘involved in treatment
decisions as desired’ (OR 1,68).
De onderzoekers
concluderen dat de studie zeven factoren heeft geïdentificeerd die bijdragen
aan de waardering door patiënten voor de zorg voor maligniteiten.
1.Jolidon V, Eicher M, Peytremann-Bridevaux
I et al. Identifying the drivers of overall rating of cancer care: insights
from the second wave of the Swiss Cancer Patient Experience study. Cancer
2024.35506