Wereldwijd
worden sociale media regelmatig gebruikt door meer dan 2,9 miljard personen. In
prinicpe schept dit uitgebreide gebruik mogelijkheden voor verspreiden van
gezondheidsinformatie met snelheid, bereik, en penetratie zonder precedent. Een
survey onder onderzoeksleiders van het Southwest Oncology Group Cancer Research
Network heeft de prevalentie van gebruik van sociale media voor het recruteren
van patiënten voor oncologiestudies geïnventariseerd, en kenmerken van wel- en
niet-gebruikers onderzocht. Dr.
Mina Sedrak (City of Hope Comprehensive Cancer Center, Duarte CA) en collega’s publiceren de survey in JAMA Network Open.1
De
onderzoekers stuurden vragenlijsten naar 220 leden van het netwerk, die tussen
begin 2013 en eind 2019 leiding hadden gegeven aan SWOG-studies. Er kwamen 92
beantwoorde vragenlijsten terug, voor een responspercentage van 45%. Twintig
van 92 respondenten (22%; 95%-bti 14-32) rapporteerden gebruik van sociale media
voor het recruteren van deelnemers aan studies. Deze users hadden vergeleken met nonusers
hogere waarschijnlijkheid jonger te zijn dan 45 jaar (40% versus 21%; p=0,08)
en tenminste 30% van hun werktijd te besteden aan onderzoek (80% versus 57%;
p=0,07). De figuur toont gepercipieerde benefits
en concerns onder users en nonusers.
De auteurs
concluderen dat bijna één op vier SWOG-onderzoekersleiders sociale media
gebruikt voor het recruteren van patiënten als deelnemers aan klinische
studies.
1.Sedrak
MS, Sun C-L, Hershman DL et al. Investigator
use of social media for recruitment of patients for cancer clinical trials. JAMA
Network Open 2020;3:e2031202
Summary: A survey among principal
investigators in the Southwest Oncology Group found that among them nearly 1 in
4 reported that they used social media to recruit patients for trials. Most
investigators were optimistic about social media use for this purpose, but many barriers to use remain.
Commentaren
Reageren op dit artikel is mogelijk na registratie. (Login)