De optimale
strategie voor het benaderen van vrouwen die in aanmerking komen voor
mammacarcinoomscreening is niet duidelijk. Een gerandomiseerde studie onder
vrouwen in de leeftijd van 45 tot en met 75 jaar in een centrum van de Veterans
Health Adminstration heeft twee strategieën vergeleken. Dr. Leah Marcotte (University of Washington,
Seattle) en collega’s publiceren de studie in JAMA Internal Medicine.1
De studie
includeerde 883 vrouwelijke veteranen die in aanmerking kwamen voor screening (gemiddelde
leeftijd 59,13 ± 8,24 jaar; 74,3% had eerder screening ondergaan). De vrouwen
werden 1:1 gerandomiseerd naar automatische verwijzing voor mammografie
(opt-out groep; n=441) of telefonische uitnodiging voor mammografie (opt-in
groep; n=442). Het primaire eindpunt was voltooide mammografie binnen 100
dagen. Er was voor dit eindpunt geen significant verschil tussen de twee
groepen (15,2% versus 14,9%; p=0,90). Er was ook geen significant verschil voor
het secundaire eindpunt voltooide of geplande mammografie binnen 100 dagen
(19,0% versus 24,0%; p=0,07). In de opt-out groep werden wel significant vaker
verwijzingen gecanceld dan in de opt-in groep (23,6% versus 5,4%; p<0,001).
In analyse na exclusie van vrouwen die niet per telefoon bereikt konden worden
of die na randomisatie uitvielen (bijvoorbeeld omdat ze recent mammografie
hadden ondergaan) werden vergelijkbare resultaten gezien, met uitzondering van
een hoger percentage met voltooide of geplande mammografie in de opt-out groep
dan in de opt-in groep (26,3% versus 19,3%; p=0,02).
De
onderzoekers concluderen dat de opt-out strategie vergeleken met de opt-in
strategie niet resulteerde in significant hoger percentage met voltooide
mammografie binnen 100 dagen maar wel in substantieel meer gecancelde
verwijzingen, leidend tot hogere administratieve belasting van de staf van de
mammografiecentra.
1.Marcotte LM, Deeds S, Wheat C et al.
Automated opt-out vs opt-in patient outreach strategies for breast cancer
screening. A randomized clinical trial. JAMA Intern Med 2023.4321
Summary: A randomized trial at the Veterans
Affairs Puget Sound Health Care System found that an opt-out population-based
breast cancer screening outreach approach compared with an opt-in approach did
not result in a significant difference in mammography completion but did lead
to substantially more canceled mammography referrals, increasing staff burden.
Commentaren
Reageren op dit artikel is mogelijk na registratie. (Login)