
De studie vergeleek geen screening met hetzij jaarlijkse of tweejaarlijkse FIT, of enkele sigmoïdoscopie of coloscopie met 100% adherentie, in een gesimuleerd cohort van Noorse mannen en vrouwen in de leeftijd van vijftig tot tachtig jaar met uiteenlopend vijftien-jaars CRC-risico (1-7%). Eindpunten van de studie waren CRC-mortaliteit en –incidentie en harms over vijftien jaar follow-up.
In het model voor personen met vijftien-jaars CRC-risico van 3% resulteerde screening met jaarlijkse FIT of eenmalige coloscopie in verlaging van de CRC mortaliteit met 6 per 1000 personen over een periode van vijftien jaar. Eenmalige sigmoïdoscopie en tweejaarlijkse FIT verlaagden de CRC-mortaliteit met 5 per 1000 personen over een periode van vijftien jaar. Coloscopie, sigmoïdoscopie, jaarlijkse, en tweejaarlijkse FIT verlaagden de CRC-incidentie met 10, 8, 4 en 1 per 1000 personen. Ernstige harms werden geschat op 3 per 1000 (tweejaarlijkse FIT) tot 5 per 1000 (coloscopie); deze harms namen toe met toenemende leeftijd. De absolute benefits van screening namen toe met toenemend baseline CRC-risico; harms werden minder beïnvloed door baseline risico.
De onderzoekers concluderen dat over een periode van vijftien jaar alle gesimuleerde strategieën de CRC-mortaliteit in ongeveer dezelfde mate kunnen verlagen, en dat coloscopie en sigmoïdoscopie ook kunnen resulteren verlaging van de CRC-incidentie. De incidentie van harms was laag en niet sterk verschillend tussen de verschillende strategieën.
1.Buskermolen M, Cenin DR, Helsingen LM et al. Colorectal cancer screening with faecal immunochemical testing, sigmoidoscopy or colonoscopy: a microsimulation study. BMJ 2019;367:i5385
Summary: A microsimulation modelling study of Norwegian men and women aged 50-79 years with varying colorectal cancer risk (1-7%) found that over a 15 year period all screening strategies (biennual or annual FIT, single sigmoidoscopy or colonoscopy) may reduce colorectal cancer mortality risk to a similar extent. Harms are rare and of a similar magnitude for all strategies.