Zweedse
kinderen gaan vanaf de leeftijd zes-zeven jaar tot vijftien-zestien jaar naar
de negen jaar durende grundskola. Een
bevolkings-gebaseerde cohortstudie in Zweden heeft de impact van behandeling
voor acute lymfoblastische leukemie op onderwijsresultaten aan het eind van deze
basisschool geïnventariseerd. Dr. Malin Lönnerblad (Universiteit van Uppsala)
en collega’s publiceren de studie in het International
Journal of Cancer.1
De studie
includeerde 503 kinderen met een diagnose ALL tussen begin 1990 en eind 2010,
en voor elk van deze patiënten vijf gematchte controlepersonen. Vergeleken met
de controles hadden de voor ALL behandelde kinderen hogere risicos van
vertraagd slagen voor het eindexamen, slechtere resultaten voor fysieke
educatie, en hogere percentages niet slagen voor de landelijke testen voor
Engels en wiskunde. Kinderen in de standaard-risicogroep (behandeld met alleen
eerstelijns chemotherapie) hadden over het algemeen vergelijkbare resultaten
als de controlepersonen, maar kinderen in de hoog-risicogroep (behandeld met
craniële bestraling of hematologische stamceltransplantatie) hadden minder
goede onderwijsresultaten dan de controlepersonen.
De
onderzoekers concluderen dat deze resultaten de noodzaak onderstrepen van
onderwijsondersteuning en gerichte interventies voor kinderen die behandeld
zijn voor hoog-risico ALL.
1.Zhou O, Harila A, Hovén E,
Lönnerblad M. Educational outcomes school year nine in children treated for
acute lymphoblastic leukemia: a nationwide registry-based study from Sweden.
Int J Cancer 2024.35231
Summary: A nationwide registry-based study in Sweden
found that children diagnosed with ALL between 1990-2010 mainly exhibited
comparable educational outcomes to controls, whereas children in the high-risk
group had lower results.
Commentaren
Reageren op dit artikel is mogelijk na registratie. (Login)